torsdag den 6. august 2020

Indbagt svinemørbrad med hvidvinssauce 4 pers.

En smagfuld og smuk gæsteret, som kan gøres helt klar dagen før. Så skal den bare i ovnen på selve dagen. Saucen kan selvfølgelig også laves i forvejen.


  • 1 afpudset svinemørbrad uden bimørbrad og "halespids"
  • 250 g hakket kalv og flæsk
  • 1 tsk groft salt
  • ½ tsk sort peber
  • 1 æggehvide
  • 2 dl piskefløde
  • 15 sorte oliven i halve
  • 10 skiver sliced bacon
  • 5-6 ærteskud

  • 2 spsk olivenolie
  • ½ gulerod i tern
  • 2 skalotteløg i tern
  • 2 fed hakket hvidløg
  • 2 dl hvidvin
  • 3 kviste timian
  • ½ l kalvebouillon
  • 25 g smør
  • 25 g hvedemel
  • Salt og peber
  • Evt. kulør

Kom det hakkede kød i foodprocessoren, tilsæt salt, kør 1 min og lad stå og sætte sig 5 min.
Tilsæt peber, æggehvide og piskefløde, kør 3 min og vend oliven i.
Svøb farsen om mørbraden.
Bred baconskiver ud ved siden af hinanden på køkkenbordet og fordel ærteskud ovenpå.
Læg mørbraden på baconskiverne og rul baconen fast omkring.
Stil mørbraden i ovnen ved 200 grader 30-35 min, eller stil den på køl til næste dag.

Opvarm olien i en gryde, tilsæt gulerod, løg, og hvidløg og sautér 10 min under omrøring.
Tilsæt hvidvin og timian og lad koge ind til det halve.
Tilsæt bouillon, lad koge op og sigt fonden.
Smelt smørret i en gryde, pisk melet ud heri og spæd med fonden lidt ad gangen, lad koge godt igennem hver gang.
Smag til med salt og peber og tilsæt evt. kulør.

Kødet skæres i skiver og serveres med brasede kartofler eller små urtekartofler, hvidvinssauce og en god salat.

Kødet smager også dejligt koldt, skåret i tynde skiver. Jeg laver gerne 2 mørbrader, og gemmer så den ene til frokostbordet eller til madpakken.

Ingen kommentarer: