onsdag den 11. september 2019

Tandoori-krydret and i blommesauce 4 pers.

Denne dejlige krydrede anderet udviklede jeg en regnfuld efterårsdag.
Tandoori er et blandingskrydderi, som kan købes i de fleste supermarkeder.
Retten passer rigtig godt til en buffet.

  • 2 store andebryster
  • 1 tsk tandoori-krydderi
  • Salt & peber

  • 500 g halve blommer uden sten
  • 1 rødløg i både
  • 4 stk tørrede nelliker
  • 4 hele kardemommekapsler
  • 1 dl æblecidereddiker
  • 1-2 spsk flydende honning
  • Groft salt

Dup brysterne tørre, rids fedtlaget og drys med tandoori, salt og peber.
Læg brysterne på en tør pande med fedtlaget nedad, skru op for varmen og steg, til brysterne slipper panden. Vend dem, drys med salt og peber og steg 4 min.
Læg brysterne på bagepapir og stil dem i ovnen ved 180 grader 15 min. Gem andefedtet til blommesaucen.
Lad brysterne hvile 10 min, inden de skæres i tynde skiver. De skal være rosa indeni.

Varm andefedtet op. Tilsæt blommer, rødløg, nelliker og kardemomme og steg under omrøring 8 min.
Tilsæt eddike, lad koge 5 min og smag til med honning og salt.

Fordel blommesaucen i et dybt fad og placér andeskiverne ovenpå

And skal ikke kun spises til jul. Prøv denne ret en efterårsdag, serveret med f.eks. knuste kartofler og blommesalat

Ingen kommentarer: