fredag den 6. september 2019

Borggryde med lam, svampe og rodfrugter 4 pers.

Jeg fik en bestilling på en autentisk middelalderret, som kunne serveres for mange mennesker til en middelalderfestival. Da man spiste meget lammekød i middelalderen, opfandt jeg denne Borggryde. Den blev taget godt imod og jeg er blevet spurgt om opskriften.
Den kommer her, så godt jeg nu husker den.

  • 700 g lammebov i tern
  • ½ dl rapsolie
  • 3 fed knust hvidløg
  • 1 tsk tørret salvie
  • ½ tsk tørret mynte
  • ½ tsk tørret timian
  • 1½ tsk tørret oregano
  • 1 tsk revet muskat
  • ½ tsk stødt kanel

  • 2 hakkede løg
  • 400 g champignon i skiver
  • 70 g tomatpasta
  • 6 dl oksebouillon
  • ½ tsk groft salt
  • 400 g blandet rodfrugt i tern
  • 1 dl piskefløde
  • Salt og peber

Kom lammet i en skål. Bland olie med hvidløg, salvie, mynte, timian, oregano, muskat og kanel og vend det godt sammen med lammet. Stil på køl natten over.
Brun lammet i en stegegryde 10-12 min under omrøring ( der skal ikke tilsættes yderligere olie ).
Tilsæt løg og champignons og steg 10 min under omrøring.
Tilsæt tomatpasta og steg 3 min under omrøring.
Tilsæt bouillon og salt og lad simre under låg 2 timer.
Tilsæt rodfrugt og piskefløde, lad koge 20 min og smag til med salt og peber

Borggryden serveres med groft brød, som i middelalderen, hvor man ikke havde kartofler.
Eller med ris eller kartofler og en salat ved siden af

Ingen kommentarer: