mandag den 2. september 2019

Klostersuppe med hvidløg og urter 4-6 pers.

Denne suppe kalder jeg Klostersuppe, da jeg blev bedt om at finde på en vegetarisk suppe til en middelalderfestival. Den er smagfuld og fyldig og kan serveres med et drys sprødstegt bacon, hvis man gerne vil have kød. Ellers er den fin bare med et godt brød.

  • 2 spsk rapsolie
  • 750 g blandet rodfrugt i tern
  • 2 grofthakkede løg
  • 4 fed finthakket hvidløg
  • 7 dl grøntsagsbouillon
  • 1 tsk tørret timian
  • 2 tsk tørret oregano
  • 1 tsk tørret mynte
  • 2 dl piskefløde
  • Salt og peber
  • 2 porrer i tynde ringe, brug også toppen

Opvarm olien og sautér rodfrugter og løg 10 min under omrøring.
Tilsæt hvidløg og sautér 5 min under omrøring.
Tilsæt bouillon, timian, oregano og mynte og lad koge under låg 15 min.
Tilsæt fløde, kog igennem og smag til med salt og peber.
Tilsæt porre og lad koge 2 min

Ingen kommentarer: