tirsdag den 14. november 2017

Champignontærte 4-6 pers.


  • 1 pk. fuldkorns-tærtedej
  • 2-3 spsk olivenolie
  • 1 kg rensede champignons i skiver
  • 200 g flødeost m. hvidløg og urter
  • 1 dl piskefløde
  • 4 æg
  • 100 g revet cheddar
  • 1 spsk tørret oregano
  • 3 finthakkede forårsløg
  • 1 tsk groft salt & hvid peber

Smør tærteformen ( 22-24 cm i diameter ) grundígt med smeltet smør.
Udrul dejen og kom den i tærteformen. Sørg for at der ikke er huller i dejen og at den er presset helt ud i hjørnerne. Kør kagerullen hen over formen, så al overskydende dej bliver skåret af og gem dejresterne til pynt. Prik bunden med en gaffel og stil den på køl 10 min.
Opvarm olien på en pande og steg champignonerne ad 2 omgange, til de er flot brune.
Pisk flødeost grundigt med fløde og æg, tilsæt cheddar, oregano, forårsløg, salt og peber og rør det sammen.
Forbag tærtebunden ved 200 grader 15 min og lad køle lidt af.
Fordel champignonerne i tærtebunden og kom fyldet over. Pynt med dejresterne og pensl med sammenpisket æg.
Stil tærten i ovnen ved 180 grader 30-35 min, til den er flot gylden.

Kan serveres som vegetarret sammen med en god salat, som en frokostret eller bare som tilbehør til aftensmaden.

Jeg plejer at lave min dej selv, men en færdiglavet dej er et fint alternativ. Det sparer i hvert fald tid

Ingen kommentarer: