søndag den 12. juni 2016

Hvidløgsfoccacia med persille-mandelpesto

  • 25 g gær
  • 2 dl håndvarmt vand
  • 1 tsk sukker
  • 1 tsk groft salt
  • 1 dl mælk
  • 1 spsk olivenolie
  • 2 spsk hakket persille
  • 200 g durummel
  • 250-300 g hvedemel
  • 4 spsk olivenolie
  • 6-7 fed knust hvidløg
  • 2 tsk havsalt
  • Evt. tørret rosmarin

  • 1 stort bdt. persille
  • 2 fed hvidløg
  • Saft fra 1 citron
  • 1 tsk sukker
  • ½ tsk groft salt
  • 2 dl olivenolie
  • 200 g mandler
  • 200 g parmesan i mindre stykker
  • Salt & hvid peber

Rør gæren ud i vandet, tilsæt sukker og lad stå 15 min.
Tilsæt salt, mælk, olie, persille, durummel og det meste af hvedemelet og ælt en blød og smidig dej, tilsæt evt. mere hvedemel.
Lad hæve tildækket et lunt sted 40 min.
Slå dejen ned, tilsæt evt. mere hvedemel og pres dejen ned i en lille smurt bradepande, sørg for at den kommer helt ud i hjørnerne.
Lav små huller i dejen med fingrene.
Bland olie med hvidløg og hæld den over dejen, drys med havsalt og evt. med rosmarin.
Lad efterhæve 30 min.
Stilles i ovnen ved 220 grader ca. 15 min.

Blend persille, hvidløg, citronsaft, sukker, salt, olie og mandler til en passende konsistens.
Tilsæt parmesan og blend 2 min.
Smag til med salt og peber og evt. citronsaft

En ægte italiensk klassiker, som serveres i små bidder, mens gæsterne venter på det egentlige måltid.

Jeg sætter ofte brødet på buffetbordet med pestoen i en skål ved siden af. Et hit i vores famiie
Pestoen kan holde sig i køleskabet op til 14 dage

Ingen kommentarer: