fredag den 10. april 2015

Oksekød med kartoffel/pastinaklåg 4 pers.

  • 750 g bagekartofler i tern
  • 250 g pastinakker i tern
  • 1½ dl mælk
  • 50 g smeltet smør
  • 1 æggeblomme
  • Salt & peber

  • 2-3 spsk rapsolie
  • 600 g hakket oksekød
  • 1 løg i fine tern
  • 2 fed finthakket hvidløg
  • 1½ spsk tomatpuré
  • 2 groftrevne gulerødder
  • 1½ dl mælk
  • Salt & peber

Kog kartofler og pastinakker i usaltet vand ca. 20 min, dræn dem og damp dem tørre.
Mos grøntsagerne og tilsæt mælk og smør under piskning.
Vend æggeblommen i og smag til med salt & peber.

Varm olien op i en gryde og brun kød og løg grundigt under omrøring.
Tilsæt hvidløg og steg 1 min under omrøring.
Tilsæt tomatpuré og gulerødder og steg 5 min under omrøring.
Tilsæt mælk og lad koge 20 min til en tyk kødsovs, tilsæt evt. vand eller bouillon undervejs. Smag til med salt & peber.

Kom kødsovsen i et smurt ildfast fad og fordel mosen over som låg.
Stil fadet i ovnen ved 200 grader ca. 25 min, til overfladen er gylden.

Serveres med en salat og et godt hjemmebagt brød.
En enkel dagligdags ret med god mulighed for at få lokket flere grøntsager i børnene på

Ingen kommentarer: